Formula 1, dünyanın en pristijli ve en pahalı spor organizasyonlarından.
Dünya üzerinde değişen ekonomik koşullar nedeniyle, Formula 1'de yapılanmasında değişikliğe giderek büyük takımlarla (Ferrari, McLaren, Mercedes vb.) küçük takımların (Force India, Torro Rosso, HRT, Virgin vb.) arasındaki güç dengesini sağlamak için bir yıl içindeki harcama tutarını 40 Milyon Euro ile, takım çalışanlarını da 250 kişi ile sınırlandırmıştı.
Takımlar bu tür sınırlamalar karşısında pilot seçimi konusunda değişikliğe gittiler. Önceden pilot seçimi yapılırken yeteneğe, başarıya, araç geliştirme konusundaki becerisine bakılırken, şimdi pilotun arkasında hangi sponsor, ne kadar bir kaynakla var diye bakılıyor.
B.Senna, K.Chandhok, L.D.Grassi, V.Petrov gibi bu sezonun çaylak pilotları bugün kullandıkları araçlarını sponsorları sayesinde kazandılar.
Sezon bu şekilde devam ederken ilk çatlak Silverstone'da HRT takımında Bruno Senna'nın kokpitine geçen S.Yamamoto'dan çıktı. Büyük bir sponsor desteği bulan Japon pilot Senna'nın yerine yarıştı ancak daha sonraki yarışlar için sponsorlarını ikna eden Senna koltuğunu geri aldı. Hal böyle olunca kabak Karun Chandhok'un başına patladı. O günden beri Japon Yamamoto, Hint pilot Chandhok'un yerine yarışmaya devam ediyor. Önümüzdeki sene için hiç birinin yeri garanti değil.
Yeri garanti olmayan diğer isimler de, Rus V.Petrov ile Fin N.Hulkenberg. Çaylak sezonunu geçiren bütün pilotlar içinde en başarılı olan Hulkenberg, takımına kendisinden beklenmeyen puanlar (doğal olarakta para) kazandırdı. Yeteneğinin ve başarısının farkında olduğu içinde önümüzdeki sene bir araç bulabilmek için para bulmaya çalışmayacağını, kendisini isteyenin yeteneği için seçmesi gerektiğini söyledi haklı olarak.
GP 2'de başarılı bir sezon geçirerek, arkasına Rus Devleti'ni ve sponsorlarını alıp Formula 1'de Renault'ta koltuk bulan V.Petrov ise tam bir çıkmaz içinde. Hem kendisi hem takımı.
Zira Petrov'un en başarılı yarışı İstanbul'da 8. olarak devam ettiği yarıştı onda da Alonso ile temas yaşadı ve lastik patlattı. Onun dışında hemen hemen her yarışta arabayı hurdaya çıkarıyor.
Renault, seneye Kimi Raikkonen yarışmak için bir ön görüşme yaptıklarını söylemişti ama kesin kararını veremediler. Kimi'yi seçerlerse Petrov'dan gelen kaynaklar kesileceği gibi üzerine bir de dünya şampiyonu pilota yüksek maaş ödemek zorunda kalacaklar.
Buraya kadar sponsor destekli pilotlar açısından baktık. İşin bir de diğer yönü var.
Formula 1'de kazanılan her puan, klasmana girilen her yarış milyon dolarlarla ifade edilen eksra kazanç demek.
Yetenekli bir pilot, hiç bir kazaya karışmadan iyi bir yarış çıkarıp klasmana girdiğinde, sponsorlardan gelen para kadar hatta daha fazla bir para getirebiliyor. Öbür cephede arkasında en büyük sponsor desteği olan Petrov gibi bir sürücü her yarışta arabaya hurdaya çıkarıp, geliştirme çalışmaları için kullanılması gereken kaynağı yedek parçaya kaydırıyor.
Yani nerden bakarsanız bakın, iki ucu pis bir değnek. Ya riske girip yetenekli ama sponsorsuz bir pilot bulup, yıl sonunda toptan kazanmak isteyeceksiniz ya da her yarış arabanızın birinin hurdaya çıkmasına göz yumacaksınız.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder